Օմանի արտգործնախարարը հայտարարել է, որ Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլը տեղի կունենա հաջորդ ուրբաթ՝ Իտալիայի մայրաքաղաք Հռոմում։ Իրանի և ԱՄՆ-ի պատվիրակությունները Թեհրանի միջուկային ծրագրի և ԱՄՆ-ի պատժամիջոցների վերացման վերաբերյալ չորս փուլ են անցկացրել Օմանի մայրաքաղաք Մասկատում և Իտալիայի մայրաքաղաք Հռոմում։ Բացի այդ, Իրանը, Ֆրանսիան, Գերմանիան և Մեծ Բրիտանիան ուրբաթ բարձր մակարդակի հանդիպում են անցկացրել Ստամբուլում։               
 

«Իսպանացիների համար այդ ամենն անսովոր տխուր էր, նրանք դժվարանում էին նայել եղեռնը պատկերող լուսանկարները»

«Իսպանացիների համար այդ ամենն անսովոր տխուր էր, նրանք դժվարանում էին նայել եղեռնը պատկերող լուսանկարները»
17.02.2015 | 12:33

Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի կապակցությամբ «Մադրիդի հայեր» ասոցիացիան Իսպանիայում ՀՀ դեսպանատան աջակցությամբ կազմակերպել է «Անլռելի զանգակատուն» խորագրով ցուցահանդես: Ներկայացվել են ցեղասպանությանն առնչվող 1915-1918 թվականների վեց տասնյակ լուսանկարներ, որոնց պատճենները տրամադրել է Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտը: «Իրատես de facto»-ի զրուցակիցը «Մադրիդի հայեր» ասոցիացիայի նախագահ ԿԱՐԵՆ ՄԱՐԴԱՆՅԱՆՆ է:

-Պարոն Մարդանյան, ի՞նչ գործառույթ է իրականացնում նորաստեղծ ասոցիացիան:
-«Մադրիդի հայեր» ասոցիացիան հիմնադրվել է 2013-ին: Մադրիդում հայ համայնքը ներկայացնող միակ հասարակական կազմակերպությունն է, որ ունի պետական գրանցում: Իրականացնում է մշակութային գործունեություն` ներկայացնելով գլխավորապես հայկական մշակույթն ու արվեստը: Քաղաքականությամբ զբաղվում ենք այնքան, որքանով այն առնչվում է հայապահպանության խնդրին:
-Տեղի հայերը հետաքրքրվո՞ւմ են մշակութային միջոցառումներով: Ասոցիացիային հաջողվո՞ւմ է կապող օղակ դառնալ Մադրիդում ապրող մեր հայրենակիցների միջև:


-Համացանցը, արբանյակային հեռուստատեսությունը որոշակիորեն լրացնում են բացը, և մարդիկ անմիջական շփման առանձնապես չեն ձգտում: Երևի նաև դա է պատճառը, որ շատ հայ երիտասարդներ հայերեն դժվարությամբ են խոսում:
-Կարելի՞ է ասել, որ նոր ձևավորված համայնքներում առավել մեծ է ձուլման վտանգը:


-Իհարկե: Ցեղասպանությունից մազապուրծ հայերն օտար ափերում առավել համախմբված են եղել, փորձել են պահպանել լեզուն, մշակույթը, սովորույթները: Նոր համայնքներն էականորեն տարբերվում են: Մեր օրերում արտագաղթում են հիմնականում սոցիալ-տնտեսական պատճառներով, և հայրենիքի հետ կապը, ինքնության խնդիրները, մի տեսակ, անցնում են երկրորդ պլան, մանավանդ տնտեսական ճգնաժամի պայմաններում: Մի քանի տարի առաջ Մադրիդի մոտ գտնվող Ալկորկոն քաղաքում հայ գործարար Վահագն Հայրապետյանի նախաձեռնությամբ բացվեց հայկական կիրակնօրյա դպրոց: Սկզբնական շրջանում 60 աշակերտ կար, հետո այդ թիվը հասավ 15-ի, և, ի վերջո, փակվեց դպրոցը: Ծնողները պատճառաբանում էին, որ ժամանակի հարց է, ճանապարհածախսն են դժվարանում հոգալ և այլն:
-Կարծում եք՝ 60-հոգանոց կիրակնօրյա դպրոցը կարո՞ղ է էական դեր խաղալ ուծացման խնդիրը լուծելու հարցում:


-Փոքր որդիս ծնվել է Իսպանիայում և հայերեն չէր խոսում: Ժամանակի մեծ մասն անցկացնում էր դպրոցում, իսպանացի ընկերների հետ: Գրել-կարդալ նա սովորեց կիրակնօրյա դպրոցում: Մեր համայնքի ամենացավոտ հարցը հենց դա է. երիտասարդները հիմնականում հայերեն չեն խոսում, նույնիսկ եթե հայերեն գիտեն, նախընտրում են շփվել իսպաներենով: Դպրոցն այդ ամբողջական խնդրի լուծման մեկ օղակն է և շատ կարևոր օղակը:
-Ինչպե՞ս են իսպանացիներն արձագանքում «Մադրիդի հայերի» մշակութային նախագծերին: Կա՞ հետաքրքություն:
-Իսպանացիները, ընդհանրապես, հաճելի, շփվող ժողովուրդ են: Նրանց հետաքրքրում են նմանատիպ միջոցառումները, մեծ սիրով այցելում են ցուցահանդեսներ, մասնակցում համերգային ծրագրերի: Անցյալ տարի եղեռնին նվիրված ցուցահանդեսի ժամանակ մի կին խորհուրդ տվեց կախել Հայաստանի քարտեզը: Հարցրի` ինչո՞ւ, ասաց` որովհետև չգիտեն Հայաստանը որտեղ է: Բնականաբար, նրանք չգիտեն նաև Հայոց ցեղասպանության մասին: Լուսանկարները նայում էին, հետաքրքրվում` ե՞րբ է եղել, ինչո՞ւ, ովքե՞ր են հայերը, քրիստոնյա՞ են, թե՞ մուսուլման: Երեք տարի առաջ Հայաստանն առաջին անգամ մասնակցեց Մադրիդում զբոսաշրջության փառատոնի, որից հետո շատ իսպանացիներ գալիս էին հայկական դեսպանատուն (ես դեսպանատանն էի աշխատում), հարցնում էին` որտե՞ղ է Հայաստանը, ինչպե՞ս կարելի է գնալ, քանի՞ վոլտ է հոսանքը, ի՞նչ դեղորայք պետք է վերցնեն իրենց հետ, առավել երիտասարդներին հետաքրքրում էր` ծով կա՞ Հայաստանում: Նրանց համար Հայաստանը էկզոտիկ երկիր է:
-Որքա՞ն հայ կա Իսպանիայում։


-Պաշտոնական տվյալներով` Իսպանիայում 30-35 հազար հայ կա, Մադրիդում` 6-9 հազար: Ճգնաժամի պատճառով մի մասը տեղափոխվել է Ռուսաստանի Դաշնություն, մի շատ փոքր հատված էլ վերադարձել է հայրենիք:
-Մադրիդում հայկական եկեղեցի կա՞:
-Հայկական եկեղեցի չկա, բայց դիմել ենք Մադրիդի եպիսկոպոսարանին, մեզ թույլ են տվել իսպանական եկեղեցիներից մեկում կիրակի օրերին` ժամը 16-19-ին պատարագ մատուցել, մշակութային միջոցառումներ կազմակերպել:
-Իսպանիայի կառավարությունը Ցեղասպանության խնդրին ժխտողաբար է վերաբերՎում: Ցեղասպանությանը նվիրված միջոցառումները խոչընդոտների չե՞ն հանդիպում:
-Թույլ տվեք ասել, որ ոչ թե ժխտում են, այլ իրենց օրակարգում չկա այդ հարցը: Չմոռանանք, որ Իսպանիան և Թուրքիան ռազմական, տնտեսական սերտ կապեր ունեն: Խոչընդոտներ, որպես այդպիսիք, չեն եղել, բայց երբ երկու տարի առաջ առաջին անգամ քաղաքապետարան դիմեցինք` ապրիլի 24-ին Թուրքիայի դեսպանատան առջև բողոքի ակցիա կազմակերպելու համար, որոշակի կողմնապահություն նկատվեց: Տրամադրեցին դեսպանատնից 50 մետր հեռու մի փոքր տարածք, ոստիկաններն էլ ավելի շատ էին, քան մենք: Ի դեպ, մեզ ոստիկանական հատուկ ջոկատ էր հսկում, ակնհայտորեն սպասում էին միջադեպերի: Անցյալ տարի, երբ երթ կազմակերպեցինք, հսկողությունն ավելի թույլ էր:
-Հակահայկական միջոցառումներ լինո՞ւմ են։


-Անցյալ տարի ադրբեջանցիները Խոջալուի դեպքերի առիթով հավաք կազմակերպեցին հայկական դեսպանատան դիմաց: Ցուցարարները երիտասարդներ էին, ու զարմանալին այն էր, որ պլակատների մի մասը անգլերեն էր, բողոքի մանիֆեստը անգլերեն էին կարդում: Ամենայն հավանականությամբ, բողոք-ակցիա իրականացնելու համար արտասահմանում սովորող ուսանողների էին բերել:
-Վերադառնանք «Մադրիդի հայերի» մշակութային անցուդարձին: Ի՞նչ արձագանք գտավ «Անլռելի զանգակատուն» լուսանկարչական ցուցահանդեսը իսպանացիների շրջանում:
-Անցյալ տարի ցուցահանդեսը մեկնարկել էր Մադրիդում, ներկա էին նաև Ալկալա դե Հենարեսի քաղաքապետարանի ներկայացուցիչները: Նրանք առաջարկեցին 2015-ին նույն ցուցահանդեսը կազմակերպել Ալկալա դե Հենարեսի «Կինտա դե Սերվանտես» սրահում (այդ քաղաքում է գտնվում Իսպանիայի հնագույն համալսարաններից մեկը, խոշորագույն կրթական կենտրոն է, բավական է ասել, որ Սերվանտեսն է սովորել այնտեղ): Մադրիդյան ցուցահանդեսի փորձից գիտեինք, որ անսովոր տխուր ու ծանր էր այդ ամենը իսպանացիների համար, նրանք դժվարանում էին նայել եղեռնի պատկերները, ուստի այս տարի ցուցասրահը համալրեցինք հայկական խաչքարերի լուսանկարներով, ավանդական տարազներով: Առիթից օգտվելով ուզում եմ շնորհակալություն հայտնել հուշարձանագետ, պատմաբան Սամվել Կարապետյանին` խաչքարերի նկարներ տրամադրելու համար: Առանձին պաստառների վրա ներկայացրել էինք նաև ցեղասպանության պատմությունը, Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչող երկրների անունները: Իրենք Արևմտյան Հայաստանը ճանաչում են Թուրքական Հայաստան անվանմամբ: Անգամ մեզ հարցրին` ե՞րբ եք կազմավորվել Թուրքիայում: Փորձեցինք բացատրել, որ մենք ցեղախումբ չենք, հազարամյակներով ապրել ենք այդ տարածքում, դրանք մեր պատմական հողերն են: Ասեմ նաև, որ ցուցահանդեսի այցելուների 70 տոկոսը իսպանացի էր:
-Հայկական հարցի վերաբերյալ գրքեր են գրել Գոնսալո Գուարչը, Անտոնիո Գուրիարան: Մի՞թե այս անունները հայկական հարցը ճանաչելի չեն դարձնում իսպանացիների շրջանում:
-Որպեսզի «հեղափոխություն» լինի, պետք է հող նախապատրաստել դրա համար: Հայաստանում էլ քչերը գիտեն նրանց մասին: Անտոնիո Գուրիարան մեծ հայասեր է, տուժել է ԱՍԱԼԱ-ի գործողությունից. հենասալյակով է տեղաշարժվում, մի ոտքը կորցրել է, ողնաշարը վնասված է: Հետաքրքիրն այն է, որ Գուրիարան դարձել է ոչ թե հայի թշնամին, այլ ընկերը, ինչը խոսում է նրա հոգու հարստության մասին: Նա Լիբանանում հանդիպել է այն հայ վրիժառուի հետ, ում տեղադրած ռումբի պատճառով տուժել է, նրան է հանձնել ինքնակենսագրական «Ռումբը» գիրքը, որտեղ պատմում է իր հետ կատարվածի և այն մասին, թե ինչու են հայերն այդ գործողություններին դիմել:
-Պարոն Մարդանյան, հայաստանյան կառույցների հետ համագործակցո՞ւմ եք:
-Երկու տարի առաջ մեզ այցելեցին ՀՀ սփյուռքի նախարարության ներկայացուցիչները, հետաքրքրվում էին ապագա ծրագրերով: Ստիպված էինք ընդգծել, որ մենք ներկայումս էլ ունենք ծրագրեր, խնդիրներ, որպես օրինակ` հայկական դպրոցի խնդիրը: Դասագրքեր էին անհրաժեշտ, ուսումնական ծրագիր: Մեզ տրամադրեցին ծրագիր, որ չէր կարող կիրառվել մի դպրոցում, որտեղ առաջին դասարանում սովորում են և՛ 7, և՛ 13 տարեկան աշակերտներ: Ինչ վերաբերում է դասագրքերին, դրանք մի քանի անգամ քույրս է ուղարկել Հայաստանից: Այս հարցում էլ` ոչ մի աջակցություն: Սփյուռքի նախարարությունը նախընտրում էր գրքեր տրամադրել Արգենտինայի հայկական դպրոցին: Երևի Արգենտինայի հարուստ, մեծ հայկական համայնքի 300 աշակերտներին մեծաքանակ գրքեր նվիրաբերելն ավելի կարևոր է, քան մեր փոքր համայնքի 30 դպրոցականներին «Այբբենարանով» ապահովելը: Կարծում եմ` մտածել են, թե մեզ աջակցելու դեպքում աննկատ կմնար իրենց «բարեգործությունը»: Հույս ունեինք, որ գոնե Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի առիթով կապ կհաստատեն մեզ հետ, համագործակցության առաջարկ կանեն: Ոչ մի արձագանք: Մեզ որոշակիորեն աջակցում է Իսպանիայի հայկական դեսպանատունը: Կցանկանայի, որ կապը շարունակվեր:
-Գուցե կապ հաստատեք ՀՀ մշակույթի նախարարությա՞ն հետ:
-Մի առիթով դիմել ենք, պատասխան չի եկել:
-Հայաստանյան երաժշտական խմբեր, երգիչ-երգչուհիներ համերգային ծրագրերով հանդես չե՞ն գալիս Իսպանիայում:
-Վերջին անգամ Արմենչիկն է համերգով հանդես եկել:
-Որքան գիտեմ, վերջերս աննախադեպ համերգ է կազմակերպվել Մադրիդում` Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին նվիրված:
-Այո, մեր ասոցիացիայի նախաձեռնությամբ «Նոր անուններ» միջազգային փառատոնի լավագույն երաժիշտ-կատարողներից կազմված խումբը հանդիսատեսի դատին հանձնեց հայկական, իսպանական և ռուսական երաժշտություն: Համերգն աննախադեպ ընդունելություն գտավ երաժշտասերների շրջանում: Հանդիսատեսների մեջ կային հայեր, իսպանացիներ, ռուսներ, ներկա էին նաև Հայաստանի դեսպանատան հյուպատոս Տիգրան Բաբայանը, Ռուսաստանի դեսպանի մշակույթի գծով տեղակալ Էդուարդ Սոկոլովը և այլք: ՈՒզում եմ շնորհակալություն հայտնել «Նոր անունների» բոլոր անդամներին, խմբի ղեկավարներ Նոնա Ոսկանյանին և Արմինե Մելքոնյանին:
-Երկու խոսք էլ Ձեր մասին:
-Ծնվել եմ Արցախում, 1978-ին տեղափոխվել ենք Երևան, ավարտել եմ ճարտարապետաշինարարական համալսարանը, դասախոսել եմ տրանսպորտային համակարգեր ֆակուլտետի շինմեքենաների ամբիոնում: Իսպանիա եմ տեղափոխվել 1999-ին: ՈՒնեմ երկու զավակ` Միքայելը և Հայկը:


Հարցազրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1451

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ